FPV-re fel! – 1. rész, Bevezetés

Na de kezdjük az elején, mi is az az FPV?

Az FPV az angol First Person View-ból született mozaikszó. A lényege, hogy egy rádió távirányítású gépre (repülő, autó, drón, hajó, gumikacsa) egy kamerát szerelünk aminek a képét az irányítás helyszínén látjuk, ettől az egész élmény olyan mintha mi magunk ülnénk a modell fedélzetén.
Valószínűleg sokan most csak néztek, hogy mi itt az újdonság? Ez mitől FPV-bb, mint egy bármilyen drón? Nos, a kérdés jogos, mert manapság már nem nagy újdonság és technikailag is igaz, hogy minden kamerás drón (multicopter) FPV drón is egyben.
Az újdonság kb. 8-10 éve robbant be amikor a ma már sajnos kihalófélben lévő hagyományos RC modellezés volt az egyetlen lehetőséged arra, hogy távirányítóval vezérelj gépeket, persze kamera nélkül, kívülről nézve a modell mozgását.

Ezután csak párat kellett aludnunk és bejött az őrület, hogy rakjunk kamerát a különféle modelljeinkre, a kamera képét egy a gépen lévő videóadóra (VTX) továbbítsuk ami leküldi a jelet egy videóvevőnek (VRX), az abból érkező képet pedig egy monitoron (később szemüvegben) tudjuk nézni a földön. Oké, csináljuk!
Na így kezdődött az egész, megszületett az FPV fogalma.

Forrás: fromwhereidrone.com


Mindenki építette a saját gépeit, szó sem volt arról, hogy berobogsz a boltba és kijössz egy 4K felbontásra képes drónnal a hónod alatt és pár óra akksi töltés után nekiállsz repülni aztán ha valamit elkottázol akkor a gép majd magától hazatalál és leszáll a lábad elé hiszen ekkor még épphogy csak bontogatta propellereit szárnyait a DJI is aki mára a legismertebb név lett a drónpiacon.

Szóval anno DJI és társai kisvártatva úgy döntöttek, hogy abba az irányba mennek tovább, hogy a gépeiket minél intelligensebbé, stabilabbá és könnyen vezethetővé tegyék, így a pilótának aki egyben a kamerát is kezeli lehetőleg csak a képalkotással kelljen foglalkoznia.
(Gyors megjegyzés: Ez a mai napig sincs teljesen így, mindig legyen az egyik szemed a drónon és figyeld a környezetét!)
A másik vonal pedig maradt a hagyományos megoldásoknál, irányításnál és egyfajta szubkultúrává vált. Ennek a neve lett vagy pontosabban maradt az “FPV drónozás”.

Ma már elég nehéz egy éles vonalat húzni a két irányzat között ezért inkább összegyűjtöttem, hogy miről ismerhető fel egy FPV drón és pilótája:

  • Drón: kisméretű, jellemzően karbonvázas, általában otthon épített, burkolat nélküli gép. Előfordulhat, hogy rá van erősítve egy GoPro is a pici analóg FPV kamerán kívül. Nagyon visít, hangos és gyors. Bukfencezik, orsózik, loopingol, megőrülsz.
  • Távirányítás: hasonló távirányítója van, mint amit az ismertebb drónokhoz adnak, de valószínűleg több rajta a kapcsoló, bár ez nem törvényszerű. A gép irányítása teljesen manuális, nincs semmilyen repülés stabilizálás, a pilóta kezén, reflexein és tapasztalatán múlik minden.
  • Kamerakép: a repüléshez a pilóta a drón analóg (FPV) kamerájának a képét nézi egy olyan, a külvilágot kizáró FPV szemüvegben amiből antennák lógnak ki “random” irányokba. A drónon lévő kamerá(ko)n nincs gimbal alapú mechanikus stabilizálás. Ha GoPro is van erősítve a gépre akkor jön a hab a tortára, nagyon szép, akár 4K felbontású dinamikus felvételeket fogsz viszontlátni, éles kanyarokkal, bukfencekkel, egyéb aerobatikus elemekkel.
  • Drón mozgása: ez a műfaj nem a nyugalomról és a lassú repülésről szól akkor sem ha nem racer, hanem csak egy freestyle gép van a levegőben. Ennek egyik fő oka az, hogy ezeken a gépeken a kamera fix szögben áll, mégpedig erősen felfelé néz. Ha nincs tempó, csak lebegünk a madárral akkor jó eséllyel kozárólag az eget fogjuk nézni, de amint megdöntjük a gépet, hogy előre repüljön akkor képbe kerül minden ami érdekes.
Saját építésű FPV drónom (GoPro nélkül, FPV kamerával)

Ha mégis egy mondatban kellene összefoglalnom, akkor az FPV drónozás inkább a repülés élményéről szól, mintsem a látványos felvételek készítéséről. Ez mára szintén összemosódott kicsit, de ha eddig hajlandó voltál olvasni akkor a lényeget már úgyis levetted 🙂

Az alábbi videón az egyik leghíresebb FPV drónos arc, Johnny FPV repülése látható. Többek közt ő az aki miatt már nem teljesen igaz, hogy a repülés élménye és a látványos felvételek készítése között határvonalnak kell húzódnia és pontosan ezért szeretem nagyon a munkáit. Ügyes freestyle pilóta és jó szeme van a kompozíciókhoz is.


Nekem ezt jelenti, így teljes az FPV, másnak a kalandozás elhagyatott épületekben és a repülés élménye vagy a versenyzés a fontosabb, de szerencsére nem vagyunk egyformák. Mindenki megtalálhatja a számításait ebben a műfajban is.

Ez most ennyi lett volna, a következő részben elmesélem a gép alkotóelemeit és a személyes tapasztalataimat. Lehet, hogy lesz egy-két tipp, trükk is 🙂